mandag den 15. september 2014

Sejltur dag 3: Komodo Island & Flores

Noget mere veludhvilede andkom vi til Komodo Island den næste morgen. Her blev vi på meget ustruktureret vis indelt i forskellige grupper der skulle vandre forskellige længder ruter på Øen sammen med en ranger i jagten på Komodovaranerne.

Vi prøvede at komme med på den lange tur så vi kunne se mest muligt natur, men da vi havde gået 50m mødte vi de to andre grupper og en komodo som traskede rundt nede ved parkstationen. Midt i forvirringen kom vi med en anden gruppe på en noget kortere tur, hvilket jeg i første omgang var veldig skuffet over. Jeg var jo kommet for at se den vilde natur og de vilde varaner. Men det skulle senere vise sig at vi så ALLE vores komodoer tæt på ranger stationerne (både her på Komodo men også senere på Rinca), så noget siger mig at de stadig bliver fodret en smule der nede, selvom de påstår at de ikke gør det. Og mest af alt var jeg bare lykkelig for at vi så nogle - nu når vi var sejlet SÅ langt! Men der er vist rimelig go sandsynlighed for at se dem, selvom vi kom i parrings sæsonen. Og når sandt skal siges så var der virklig varmt og tørt, hvilket formindskede min trang til at vandre i flere timer en hel del....

Men det var FEDT at se de kæmpe øgler, der mest af alt lignede en dinosaurus jeg så som barn på London naturhistorisk museum! Og guiderne kunne nogle skræk historier - så det var med spænding i luften at vi gik tæt på de stor øgler. Trods deres dovne udseene kan de løbe 18km i time - det er det samme som en man, men nok er en smule mere end mig!


En gammel han på 2½m og med kun 1 øje!


Varanerne er fredet så Guiderne er kun udstyret med en pind - Safety last money first! - Er sikker på at det er Indonesiens national ordsprog,,,,
Det er ikke en træstub der er i baggrunden!
Her er beviset!
Vi så også små flyve øgler!
Og Kakkaduer
Poo of the Dragon!
Det TØRRE men smukke forhistoriske landskab!

De andre "vilde" dyr på Øen var hjorte - de blev ikke reguleret og tror måske der er lidt indavl hvis jeg skal dømme på udseente...
Jeg var vist den eneste der var oppe og køre hver gang vi så en vild fugl - men vild natur er der altså ikke meget af i Indonesien!
Ikke verdens bedste billede af en flyvende Ibis - men den fløj fordi der kom en fiskeørn tæt på!
Så snart jeg havde lagt mit kamera fra mig dykkede fiskeørnen her ned foran mig 3 gange! Men i må nøjes med dette billede!
Derefter ankom vi til PINK beach - ja der gik også lidt tid før jeg opdagede at sandet var en lille smule lyserødt af koral rester. Men koral revet var nok det FLOTTESTE jeg har set i mit liv! Vandet var ret koldt, så jeg havde fiskene for mig selv det meste af tiden på trods af de mange andre turist både. Til gengæld mærkede jeg ikke solens stråler pga. det kolde vand og blev noget så rød! Sol creamen fra morgens tur på Komodo var forlængst slidt af! 
Pink stand, blåt vand og sol der skinner i øjnene - hvad mere kan man ønske sig?


Afslapning på dækket mens vi sejler

Det skulle være utrolig flot at dykke omkring Komodo, men som man kan se på vandet er der meget STRØM, så man skal være meget erfarne og have mange kurser for at dykke her - til gengæld skulle der vrimle med manta rays!
Men godt vi ikke kæntrerede her tænker jeg bare...
FLORES!
Ja vi ankom pludselig til en ø, hvor nogen forlod vores tur og nye kom om bord, det viste sig senere at være Flores. Vi var der i 2 timer og kunne ikke rigtig nå at fortage os noget, ud over at drikke milkshakes og se de lokale børn lege nogle knaps så børnevenlige stedder. Men det man kunne her, hvis man stod af både, var tydeligvis at dykke.



Palle alene på havnen...


Vores båd efter mørkets frembrud...
Denne aften var der faktisk fest på båden: Der blev givet gas med kulørte lamper og kæmpe højtalere. Hvis man lige var i stemning til at danse og komme hinanden ved, så var det et super godt arrangement. Men vi ville bare gerne sove oven på vores efterhånden godt ophobede søvnmangel.. Heldigvis holdt kaptajnen sit ord og sluttede festelighederne klokken nul nul dut :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar