torsdag den 4. december 2014

Gili Air - Godfreys Orm

Gili ørene er de "kendete" paradis øer i Indonesien der kan nåes både fra Lombok og fra Bali.

Der er 3 af dem: Gili Air, den tættest på Lombok og en go blanding af de 2 andre øer; Gili Meno, ligger i  midten er "par" øen, og Gili T (Trawangan),  længest fra Lombok, er party øen. Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.
Alle tre øer ligger meget tæt, kan kun nåes med små både, enten de lokale eller de turistede hurtigbåde. Der er ingen motor køretøjer på nogle af øerne - kun hestevogne og cykler du kan låne. Sidstnævnte gør du kun 1 gang, da der sand sti det meste af vejen rundt om øen - i hvert fald på Gili Air... Men det er så befriende at være væk fra bil og scooter os på disse små øer :)

Om morgenen/formiddagen kan du snorkle direkte fra stranden (hvis der altså ikke er gobler i stride strømme, som vi var uheldige med (jeg var en pivskid, men Rune bed det i sig og så mange fantastiske fisk - mere om dem senere), men om eftermiddagen bliver det lavvande, og de knuste koraller der fra afstand/luften ligner sand er ikke sjove at vade ud gennem, slet ikke i bølget vand - så risikere man at blive kastet en tur hen over bunden (se Runes håndled senere...). Så om eftermiddagen må man med snorkel-båd ud eller ud at dykke med båd  - hvilket er fantastisk og forgår rundt om alle øerne (endnu mere om det senere).
Ellers er der ikke meget at lave på øerne, så man kan rigtig slappe af, nyde solen, varmen, stilheden/reggae musik, en kold drink og en go bog :)
Vi overvejede også at leje kajaker og andre vand ting, men valgte at gemme det til vi kom til Danmark, da de tog overpris. Generelt er Gili øerne meget dyrere end de uturistede steder, ikke overraskende.


Men Gili er virkelig den perfekte afslappende afslutning på en indtryksrig rejse!
Rune og jeg var en uge på Gili Air og det var lige perfekt for os. Man kan dykke op til 3 gange om dagen. Vi tog et dyk om dagen i 3 dage i stedet og snorklede og slappede af resten af tiden.
Og som i kan se på bilederne her under, brugte vi også en del tid på at gå rundt og finde små dyr når vandet trak sig tilbage:
 
Udsigt fra vores hotel resaturent: Lombok med mt. Rinjani
Vores "hus" ved Diva Bungalovs - havde vi bestilt hjemmefra til overpris for at være sikker på at have et sted at bo midt under Ramadan højtiden og turist peaket. Men vi blev ret uvenner med ejerne og fik bedbugs og var fanget der - knap så i idyllisk,,,
Men der var en hængekøje :D
Morgen kaffe - SORT! og med grums - ægte Lombok style
Som sagt, en blanding mellem de to andre øer - det var i hvert fald også muligt at få en lille "fest" med sig selv...
Happy hour skulle også lige prøves mens vi nød endnu en smuk solnedgang og en god bog!
Udsigt over de tørlagte koraller, Meno og Tarwangan med antennen. Læg mærke til skumsprøjtet mellem de to øer - der er vild strøm, så aldrig svøm mellem øerne (hvilket vi også mærkede, da vi dykkede)
Jeg ødelagde mit undervandskamera første dag i Sengiggi, men på Gili fand Rune et nyt på bunden af havet. Det var dog den sidste dag, så der skulle snorkles hele dagen for at fange billeder af alle de fisk vi allerede havde set. Der var desværre mange små stikkende gobler, så på trods af jeg svømmede med tøj måtte jeg overgive mig til strand stolen og holde øje med Rune i min kikkert (havde ikke haft chance for at bruge den tidligere på turen). Troede på et tidspunkt han var i knibe, men han prøvede bare at signalere at han svømmede rundt med en skildpadde :P
Når man soppede ud mellem de tørlagte koraller fandt man alverdens små dyr man overså når man dykkede og snorklede:
Dette billede er ikke fantastisk men har en go historie:
 Da vi skulle hjem fra Gili sad vi sammen med alle de andre turister og ventede på havnen fra kl 9-10 fordi der åbenbart var ramadan bøn - det havde billetmanden lige glemt at fortælle... Men jeg skulle da ikke spilde tiden. Så jeg tog det nye kamera i hånden og kravlede ud på nogle sten for at fotografere krabber (logisk), Det blev dog kun til dette halv dårlige billede, for plop så stod jeg i vandet med mit tøj på !
Det var her vores eventyrlyst for de små ulækre vanddyr for alvor blev vagt: Godfreys Sea Cucumber! 
Det her billede er til en veninde der spurgte om et billede af det klammeste toilet - Jeg kunne ikke få mig selv til at tage et billede af selvetoilette, så det blev i stedet af en "lille" beboer

Vi fandt øens 2 forskellige arter af King Fishers



Ingen kommentarer:

Send en kommentar