tirsdag den 2. juni 2015

Þingvellir

Þingvellir eller Thingvellir med danske bogstaver er en nationalpark i "the golden circel",
Den var vores første destination på Island, så da vi var landet, lokaliseret at Michelles pas stadig var på flyet, fundet vores meget unge bil udlejer (og haft en meget lang diskussion om hvor hvidt vi skulle have sandstorms-skade-forsikring eller ej - det blev et NEJ), fik vi endelig vores bil.... Eller det vil sige, at først prøvede vi to Hyundai i 10 men endte med en tredje og større udgave, nemlig Renault Clio med atutomat gear (uhh så fik man også prøvet det), da det var den eneste der stadig havde vinterdæk! Vi skulle dælme ikke nyde noget at at køre rundt i ISland med sommerdæk (det viste sig dog at vinterdæk på Island har pigge, så det var måske en kende overdrevet, nu hvor vi hurtigt fik besluttet at droppe sneklædte nord Island) - safety first!

-Nok indskudte bemærkninger for denne gang!

Vi fik læsset oppakningen ind i bilen, kørete ind i reykavik fik købt proviant og startede jagten på husholdningssprit - det skulle vise sig ikke at blive så let! Det hedder "rød sprit" (eller noget i den dur) , og vi fandt det først 2 dage senere på en tankstation, så derfor blev vores første måltid på en meget ussel thai restaurant i et kvarter der mest af alt minder om Tilst i Århus.

Nå men modet var ikke tage fra os, så trætte fortsatte vi mod Þingvellir, for at finde et sted at slå telt op for natten. Længe leve allemands ret i Island!

På vejen mødte vi nogle der var ude at træne med deres slædehunde. Derefter kørte vi lidt videre, slog teltet op på en lille plet der ikke var sneklædt. Selvom der var snefrit i Reykjavik, så var der her oppe i højderen massere af gammel sne. Faktisk sov vi lige i bunden af en skilift!

Vi havde det hele for os selv, hvilket nok ikke var så underligt når nu der ikke var et toilet eller en busk at gemme sig bag. Men vi havde skovlen med, og en lille bunke sten/sand gjorde os næsten usynlige... Desuden er Island dobbelt så stort som DK men der bor kun 300.000 personer, så hvad var chancen lige for at der skulle komme en bil forbi når vi sad med vores frosne numser fremme ;)

Næste morgen spiste vi havregryn, slog teltet sammen (hvilket krævede en del svingninger med armene for at få blod ud i de kolde fingre, så pløkkerne kunne hives op af den frosne jord), og kørte det sidste stykke til den smukke Þingvellir nationalpark.

Parken er kendt for sin kløft der deler det amerikanske og Europiske kontinet samt at have haft det første "folketing", og så selvfølgelig for at være smuk!

Jeg troede virkelig det her var med i en scene fra Ringenes Herre, men selvom bogen er inspireret af Island er der ikke optaget en eneste scene på øen....

Invasionen af andre turister og mænd med for meget testosteron kl 10!