lørdag den 26. september 2015

(H)Valer og Vancouver

Rune kom til Vancouver set om aftenen. Han startede med at se en hjemløs skide på gade, nogen der handlede stoffer og vi sov i en køjeseng over en bar... Tror ikke hav var super imponeret over byen ved første øjekast, og havde lidt svært ved at dele min begejstring.
Men vi spildte ikke tiden og vandrede næste morgen tværs over hoved øen, ned til Granville Iceland for at tage på hval safari. Der skulle være chancer for pukkelhvaler og spækhuggere - førstnævnte så vi desværre ikke men det blev til intet mindre end 82 spækhuggere (jeg talte ikke efter selv), fordi vi mødte 3 familie flokke! - alle 3 fiske ædende... Så de sælflokke vi så skulle være i fin sikkerhed :) 

Bald Eagel - USA's nationalfugl! Så faktisk en lige over mit hoved på en løbetur i Vancouver!

En anden rovfugl...
Smurt ind i min salat-madpakke fik jeg travl med at få kameraet frem - den første flok spækhuggere kom ud af det blå! Det var ikke den spejderene havde fulgt fra kysten og bådene - naturen kan altid overraske!
Smukke omgivelser
En unge!
Stor han, ung han, og en hun.
En unge mere :)
Familie fotos

En stor han svingede med rygfinne og hoppede ud af vandet!
Baby!

En bald eagel mere
Sæler - ikke kun nuttede.... - se tænderne!
Men også virkelig nuttede

Beskidt unge..
Nysgerrige!
Munden fuld! - ved virkelig ikke hvad den har fået i næbet, men tydeligvis mere end den kunne sluge
Vancouver set fra søsiden
Og set fra Granville Iceland / bådhus siden...
Tror Runes opfattelse af Vancouver allerede var meget forbedret efter de første par timer. Men Grand Placa om aftenen pyntede nu også på sagen:



Jordkloden hænger inde i konference centeret.

Vi fik travet Vancouver tynd på den korte tid og fik besøgt stort set alle kvarterer og områder.
Både de rige
De gamle, Gastown
De hjemløses gade i Chinatown - se modsatte side af vejen - jeg har aldrig set noget lignende! No wonder de havde HIV og Hepatitis klinikker rundt om i byen!

En by med rummelighed - det må man sige. Det var ikke med vilje at jeg sluttede dette indlæg med dette skræmmende billede, men selvom jeg elsker Vancouver, så er det nok meget godt det med de enormt mange hjemløse får lidt opmærksomhed og tid til eftertanke...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar