mandag den 25. august 2014

Gunung Bromo, Java: Om at være på toppen

Den lange vej fra Malang til Cemoro Lawang føltes endnu længere når man kørte på smalle veje bag et savværk, eller blev overhalet på stejle strækninger af motor-cross-cykler. Er ikke sikker på at vores lejede bil var i helt så fin stand da vi afleverede den, som a vi lejede den.... 


5 minutter senere måtte Rune selv afsted på en meget tunet en af slagsen for at finde et ledigt hotelværelse. Normalt takkede vi ellers pænt nej til motorcykelture, men i en bjerglandsby er det nogen gange bare nemmest sådan...

Og et værelse fandt vi, men nøj hvor var det klamt og fugtigt og kun med et hul i jorden. Godt vi allerede skulle op kl 3 om natten og afsted - intet er så skidt at det ikke er godt for noget....
Jaaaaa mega morgenfriske kl 3 om natten i vores jeep....


Men hvad var det enligt lige vi skulle afsted for at se?! Har prøvet at lave et lille overblik, for det havde vi slet slet ikke, da vi selv satte os in i jeepen og blev kørt op til "pilen" og derefter ned i krateret/the sea og sand, for derefter at gå op på selve Bromo
Et satellit billede af Bromo national park. Pilen er Penanjak view point (2770m), buen er Cemoro Lawang by. Gunung Bromo (2392m), den aktive vulkan, som vi var oppe på er markeret på selve billedet midt i The Sea of Sands, hvor mount Batok, en ikke aktiv vulkan, også ligger. Hele vulkan landskabet hedder Tengger massif. Fra Penanjak Kan man også se Gunung Semeru i baggrunden, som er Javas højeste peak. Semeru er der så aktiv at den ikke kunne besøges, da vi var på øen. 

Sammen med overvældende mange andre mennesker oplevede vi den mest fantastiske solopgang, som langsom bragte lys over et fortids-lignede vulkanlandskab, som jeg ikke i min vildeste fantasi havde forstillet mig kunne ligge lige der nede i mørket under mig. Kunne ikke helt lade være med at spejde efter en lille dinosaur;) 

Det hele ville have vare super romantisk og endnu mere fantastisk, hvis vi havde haft det for os selv. Men med en så let tilgængelig smuk naturoplevelse kan man jo ikke bearbejde alle de andre turister for også at ville se det. Dog var der et filmhold, som stod på den forkerte side af hegnet og tog udsigten fra ALLE andre. En smule provokerende. Men jeg er ret skuffet over mine egne evner som kameramand den morgen, så kan jo håbe, at jeg en dag finder deres billeder/film og kan nyde dem. Havde selv for travlt med at nyde nuet, til ordenligt at nørde med mit kamera (eller også må jeg indse at jeg bare ikke er så sej, som jeg tror jeg er). OG please, en eller anden, lær mig at tage billeder af stjernerne! Der var den flotteste stjernehimmel ever, men har ingen billeder af det....

Gunung Argapura kan skimtes over skyerne ude øst

Skyerne vælter over krater kanten til the sea of sand. Lysene mellem skyerne er Cemoro Lawang by hvor vi sov.

Umuligt at have hele den smukke udsigt på ét billede!

Semeru i baggrunden, røg ud af Bromo og Batok i forgrunden

***** Japanere

******* Filmhold


Vi endte med selv at være de trælse og klatre ud over hegnet for at blive foreviget med vulkanerne i baggrunden, man kan jo ikke smutte uden et bevis ;)

Men man kan jo ikke være andet end glad når man får de første solstråler i ansigtet sådan en morgen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar