søndag den 29. marts 2015

Det Røde Hav - Lidt om Fiskene

Alle disse billeder er taget mens vi snorklede lige ud fra vores strand. Vandet var 23 grader, så efter lidt tid måtte man (især hvis man ikke havde lige så meget sul på kroppen som mig) ind og få varmen på strandstolen inden vi kunne tage en tur mere.

Der var lagt bøjer i vandet så man vidste, hvor man skulle snorkle for ikke at drive til havs, eller blive sejlet ned af en dykkerbåd. Så det var meget rart! Og hver gang man kom for langt ind over korallerne når det var lavvande eller var på vej ud forbi en bøje, så fløjtede livredderen på livet løs - De passer virklig på deres turister de kære egyptere :)

Jeg havde hørt en masse skræk historier om at russerne knækkede koraller af og tog med hjem, så revet var hærget. Men tværtimod - det er nok det pæneste rev jeg har set i hele verden! Slet ikke nogen antydning af dynamit fiskeri :)

Der var virklig dybt - nogle steder 5 meter og andre steder 25!
En gang i mellem grippede det lidt i mig når jeg kiggede ud i det uendelige mørkeblå - Var det ikke noget med at en turist blev spist af en haj lige her for 5 år siden? - Heldigvis tog jeg mig sammen og nød det - det er altså noget værre fjolleri at være bange for de hajer: Hvis vi smagte godt, så åd de os nok hele tiden... Med al den gin og tonic så er det jo logik for hvidhajer at hende den blege smager af acetone - badvr! :p

Forresten er alle billederne her taget med det undervandkamera Rune fandt i Indonesien...

Koralrevet ved vores hotel med stejle sider ned til det dybevand hvor man så kunne dykke!
Vi har forsøgt at dokumentere hver eneste fiskeart vi mødte på vores snorkelvej, og navngivet dem - bare rolig jeg viser kun et lille udvalg her ;)
Soilder fish
masked pufferfish
blue finned trevally i baggrundern !
Blue spottede stingerray
The lagoon triggerfish (Rhinecanthus aculeatus), also known as the blackbar triggerfish, the Picasso triggerfish, the Picassofish, and the Jamal
Her er en anden Triggerfish! Denne var kæmpestor og spottet i dybet under os. Jeg vil gætte på den er 70cm lang! Titan triggerfish tror jeg!
coral grouper

Min ynglingsfisk: Med trutmund og flyvefinner og den flotteste blå farve - og så var den smadder sky og umulig at fange på billeder.... Bird fish!
Her er den igen, bare fra siden med åben mund... (tror i hvert fald det er den samme).
Dette billede beskriver meget godt hvor mange fisk der var. De skulle passe på ikke at svømme ind i hinanden og det samme galt for os. Det var så svært at vælge hvad man skulle kigge på! Så når man dykkede var det også en øvelse at kigge på detaljerne og ikke bare det enorme udvalg af farver ;)
Elsker dette billede hvor man kunne se helt ind i muslingen!
Selvom der ikke var så mange søpindsvin som i Indonesien, så skulle man stadig passe på ikke at røre ved noget! Både for naturens skyld men sandelig også for sin egen skyld!
Der var enormt mange stor og flotte papegøjefisk i alverdens farver. Kunne især godt li dem her, og dem der lignede Zapp-is! Og så er det jo papegøjefisken vi kan takke for at vi har sandstranden !
Nemo!!!! Eller i hvert fald en klovnefisk! -vi så en del af dem, og de var også ret aggressive, hvis man kom for tæt på deres sø-anemone rede (hvilket du  ikke har lyst til da de er giftige og brænder). Klovnefisk tror åbenbart at de kan flytte kæmper - har stadig ondt af den lille gut der svømmede frontalt ind i mi, da jeg ikke lige havde opdaget hvor jeg befandt mig...
Stripped butterflyfish
Sohal Surgeonfish
Rune og Nemo!
Hvis ikke jeg vidste bedre, så havde jeg troet at det var en piratfisk der huserede rundt under badebroen, og så var der nok kommet en lille plopper i vandet.... Anyway - skummel ser den ud!
Biodiversitet!
Gemmeleg :)
Ja det er så ikke verdens bedste billede, men denne kæmpe store Arabian angelfish - (1 m? ) befandt sig dybt nede.. Men vi så den (sammen med en kæmpe rød fisk vi ikke fik på foto)!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar