mandag den 6. april 2015

Det Røde Hav - Lidt om dykkerturen

Det var det her vi kom for.....

Som sagt blev skituren erstattet med en dykkerferie - og det var slet ikke nogen dårlig erstatning :D
Der findes flere dykkercentre i Sharm el Sheik, men for nemhedens skyld, så benyttede vi os kun af det der var på hotellet - vi undersøgte faktisk slet ikke andre muligheder, stedet hed Diving Center - Domina Coral Bay ...De kunne snakke arabisk, engelsk, fransk og italiensk flydene, og garanteret også russisk hvis det var at fortrække. De var sådanset meget søde, dog med nogle lidt lumre/skumle typer ind i mellem.... Men så længe der er flotte fisk kan man finde sig i meget...

Vores første dyk var fra flyde prammen på den lokal strand, og vi så en masse ting! Det var dejligt at det kun var Rune, mig og instruktøren Maricio (tror jeg nok denne italienske fyr hed). Han kunne give os lidt feedback, og minde os om hvordan man samlede udstyret. Hvilket det skulle vise sig at vi fik brug for! Da vi var i Indonesien var servicen i top, og alt udstyr blev klargjort for en. Hvilket betød at vi havde glemt sådan ca. alt om hvordan man gjorde....

I Egypten var det tydeligvis en butik der skulle tjenes penge på, med så mange mennesker som muligt afsted af gangen, så man måtte sørge for sine egne ting når først man skulle afsted på bådtur.... Vores udstyr blev efter det første dyk puttet i en taske med et nummer - og så skulle vi bare finde taske med det nummer og gå i gang med at gøre klar når vi var på bådtur! Vi tog på 2 bådture med 2 dyk på  hver. Tror aldrig vores udstyr kom op af tasken i løbet af den uge, heller ikke for at blive skyllet (AD). Der var da også flere af gæsterne Inkl. mig, der fik defekt udstyr. På en måde ikke så betryggende, men når man tjekkede alt igennem selv, så vidste man at det virkede! (Det var dog primært revende våd dragter og dårlige lynelåse, men jeg fik en regulator der havde en meget sensitiv udløser, så jeg fik en ny! Var glad for jeg fandt den fejl for der var huller i den yderste slange hvilket de var bedøvende ligeglade med).

Har glemt at fortælle at det var tæt på at det ikke blev til mere end et enkelt dyk!...
Både Rune og jeg har tidligere dykket i 27-28 grader varmt vand med en 3mm shorty på. Vores første dyk i Egypten var i 5mm long suite i 23 grader koldt vand. Koldt (?) tænker du måske - jeg ved godt det er varmt for dansk hav vand en sommerdag, men a ligge musse stille, og spare på energien mens du glider med strømmen i en times tid er pisse koldt! især når det er en billig våd-dragt der ikke slutter tæt ved halsen (brrrr)! Summer summarum - efter vores første dyk kom Rune op af vandet med blå læber og rystende stemme og sagde "det gør jeg aldrig igen" !
Heldigvis var Maricio en vis mand: Han minnede os om at det var ok at sige "jeg fryser" tegnet og ende et dyk før tid (vi var vist lidt for stolte over at have luft i mere end 50 minutter til at sige "stop mens legen er go") og at vi kunne gå op og få en 3mm shorty og putte inden under vores lange dragt!

Så efter en dags betænkningstid, hvor vi blev god og grundigt varmet igennem af solen, var vi klar til vores første dykkertur med båd - Turen gik mod øen Tiran - det var stadig koldt, men vi fortrød det bestemt ikke :)

Fiskørn ved Tiran
Tiran kunne vi se fra vores hotelværelse - en flot ørken/bjerg ø! Den kaldte på mig - jeg brød mig ikke om at være fanget på hotellet og ville virkelig gerne udforske bare en bette plet af Egypten. Så da vi var færdig med vores 2 dyk og personalet spurgte om vi ville svømme i land på Trian, var jeg lykkelig! Jeg spurgte om de vidste om det var muligt at tage der over selv og gå i bjergene en dag, først kiggede de undrene på mig (så fjollet et spørgsmål var der vist ikke andre turister der havde spurgt om), men s blev der rystet på hovedet: "nej det er vigtit at i hele tiden er ude ved kysten, hvor vi kan se jer. I må ikke gå op i bjergene - det er en militær base!" Gud ja- ISIS-krigen! Den havde jeg lykkeligt glemt et kort øjeblik.
Men i land kom vi, med snorkel og bare tær. Vi fandt flotte muslinger og forsteninger, men meget mere var der ikke at se. Jeg fandt også et kæmpe hul, hvor der boede et ukendt dyr der spiste frøskaller....

Vores næste dykker tur gik til Ras Mohammed nationalpark. Vi droppede The Vally og The Blue Hole længere nord på 1) fordi man skulle til Dahab med bil/bus og det synes det danske udenrigsministerium var en dårlig ide pga et nyligt terrorangreb på en turist bus 100km nord på, 2) fordi man skulle dykke til 30 m fro at det var fedt og vi har kun licens til 18m (selvom om egypterne er ligeglade så var vi ikke). Vi håbede på at se hammerhajer og manta ray, men det blev ikke denne gang, men måske næste.... Men til en masse andre flotte og spændende fisk!Vores eget undervandeskamera kunne ikke komme med i dybterne, men heldigvis var Sheena så sød at låne os hende go-pro så nu har vi en masse film til at mine os om oplevelserne - vi skal bare lige lære at redigere og klippe dem sammen. Ind til da må i nøjes med et par stilbilleder (desvære uden filter på GoPro'en, så farvern er hel forkerte).
crocodile fish
Knald rød lion fish =dragefisk
en anden lion fish
en kæmpe moræne, som vi havde æren at svømme ved siden af i lang tid!
Rune ved et container vrag.......
Vi er på vej op igen (derfor de "gode farver"), alt er godt  :)
Egg of a spanish danser = en nøgen snegls æg - det var meget flot lyserødt og vores dykker guide var helt oppe at køre over den lille fætter her :P
Tilbage på båden for at få varmen - ikke dårligt at sejle på en mindre yacht :P
Næsten hjemme og vi har ikke spottet en eneste delfin, selvom jeg tror jeg har set mange. Derfor stiller jeg mig ud på enden af båden - 5 minutter senere får jeg æren af at råbe "Dolphin dolphin" :D
Grampus dolphin!

2 kommentarer:

  1. Av for den med udstyret - det er fandme for ringe, når dykkershoppen skider på sikkerheden. Er glad for at I kom levende igennem jeres dykkeroplevelser. Stakkels Rune med de blå læber. Jeg kender det godt. Det er fandme svært at være den der siger; nu kan jeg ikke mere, jeg må op! Og nej nej nej, hvor ser den ørken fandme lækker ud - ærgerligt at I ikke må begive jer på eventyr. Vi må finde en anden ørken, vi kan slå os løs i ;-)

    SvarSlet
  2. Ørken er på to do listen - for sure! :D

    SvarSlet