søndag den 29. marts 2015

Det Røde Hav - Lidt om hotellet

Runes anmeldelse på Tripadvisor 

Et 5 stjernet hotel i Egypten er ikke det samme som et 5 stjernet hotel i Danmark. Men det er ganske OK. Alle de andre gæster var fra Italien og Rusland, der var både familier, unge og par. Og det var slet ikke så slemt som man kunne frygte - næh det var faktisk helt rart at der var ingen der forstod os. 

Dog forsøgte Egypterne at lave italiensk/russisk mad, og det var ikke nogen succes. Macaroni cheese fungerede helt ok, så det levede jeg af i en uge. Men det meste af kødet var stegt tørt, og forsøget på at lave svinekøds-retter uden svinekød var ikke optimalt. Men mætte blev vi! Og den dag der var en egyptisk bønnemos smagte det bare mega godt! Så jeg forstiller mig at lokalt egyptisk mad smager godt, det var bare ikke til at opdrive på resortets mange kvadratkilometer....

Der er fortiden en ISI krig og en masse terro trusler rundt om i Egypten, men som de siger, så elsker de turister med penge så de passer godt på en. og man er helt sikker inde i Sharm el Sheik. Men man kunne altså desværre ikke tage på udflugter på landjorden. Så ørken og bjerge må vi se en anden gang!

Men hotellet var også så stort at man ikke kunne nå at kede sig på en uge (bare se billedet af indgangportalen på mit første indlæg: Det Røde Hav - Lidt om det hele).

Der var en stor pool, en saltvandssø, adskillige beach volly baner, og en masse andre strand aktiviteter, aften underholdning og en masse andet vi slet ikke benyttede os af - for vi havde alt for travlt med at snorkle lige ud for vores strand, hvor der bare var fisk fisk og atter fisk - vi kunne bare ikke få nok! og efter som der var flere strande og flere badebroer var der nok at udforske selv om vi nok snorklede 3 gang dagligt, hvis vi altså ikke var på dykkertur.

Den sidste aften vågede vi os ud på en længere gå tur på hotellets område, og faktisk også et smut ud af indgangen for at se sole gå ned over bjergene.
I den forbindelse opdagede vi også at hotellet havde egen drivhuse, marker, geder og høns - jeg tror simpelthen de var selvforsynende.
Dog kørte der hver aften en bil rundt med insekt spray og forpestede hele resortet - så jeg er sikker på at det ikke var økologisk, selvom nogle skilte ellers sagde det modsatte..

Udsigten fra vores tarresse
Saltvandssøen - vi bor oppe bagved i højre hjørne
Saltvandssø på den ene side, hav på den anden side. halvdelen af hotellet og 2 strande forand os og den anden halvdel, restauranter, pool og main beach bag os. fik jeg sagt at det var STORT?!
Hotellet i sig selv var faktisk ret flot! Og lige meget hvor du gik havde du stort set hele tiden havudsigt, da kysttrækningen er ret bakket. Så tror mig, jeg brugte virkelig meget tid på at spejde efter hvaler, delfiner (og dygonger/søkøer)
Vores lokale strand! En del al Ras Mohammed national park. Så man måtte ikke bade fra vankandten (hvilket også var umuligt med alle de koraller), i stedet skulle man gå ud på de smarte flydende badebroer, hvor der også var livredere, liggestole og dykker aktiviteter. Det var her fra vi snorklede. Jeg ved godt at fødderne mangler på dette billede - men det her var en slapper ferie og ikke en fotoferie så i må bære over med kvaliteten af billederne :P
Billedet ovenfor blev taget med selvudløser. Det viste sig at vi havde sat kameraet oven på en forstenet kæmpemusling!
De før omtalte flydebroer: Det her var den største ved hovedstranden. Her var der lavet små pools i midten med trådnet så børn og folk der var bange for fisk (og hajer) også kunne få sig en kold saltvands dukkert.
Her er en Taf Taf!
De fleste syntes at hotellet var så stort at det var nødvendigt at tage en taf taf fra værelset til stranden eller til resturanten.  Vi syntes mest af alt at de lugtede dårligt, og vi nød den smule motion vi fik ved at gå. Men kan godt se fidusen med dem, hvis man har små børn eller bedsteforældre med på tur :)
apropos forurening.... Kl ca. 18 hver dag kom et meget larmende køretøj med en kæmpe insektspray på ladet gennembyen :(
Heldigvis er moder natur sej! og vi fandt da lidt dyreliv! (men vi fandt nu også en meget sløv græshoppe og en del døde myrer). Men myggene, de fejlede ikke noget skal jeg hilse at sige!
Vandrefalke så vi en del af - denne her lige foran vores terrasse!
Sølvhejre

Ved ikke om det var insektsprayen eller den enormt stærke gin og tonic der gjorde det. Men følte mig i hvert fald ret godt kørende flere af aftenerne... En aften sad vi i en bunke puder i en bar, hvor der var en skør stjerne himmel over os, så midt i min rus fik jeg trang til at tage disse lidt skumle billeder.... Ville nu ønske det var et $ og ikke en * så der ikke er nogen der misforstår mig og mine hensigter...
 Den sidste aften hvor vi rigtig fik udforsket hotellet og dets omgivelser:




 Godnat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar