mandag den 15. december 2014

Dykning ved Gili øerne

Som de fleste af jer nok ved så ELSKER jeg at svømme, og jeg ELSKER at kigge på natur, så hvad er mere oplagt end at dykke?
Jeg har taget et prøve dyk i en pool på Cypern, i havet på Azoerne og fik endelig taget mit dykker certifikat tilbage i 2011 på Borneo sammen med Sheena.

Desværre var jeg dengang ikke opmærksom på en aircondition forkølelse, der havde sneget sig ind på mig, så jeg fik en dykkerskade på mit højre øre. Lige siden da har det været en pest at svømme ned af i svømmehallen og at flyve... 

Men det skulle ikke stoppe mig, så efter et par visit ved en ørelæge, et par næsesprays og en allerhulens masse trykudligningsøvelser valgte jeg altså at prøve kræfter med dykning igen her ved Gili øerne 4 år senere! Runes dykker skills var om muligt mere rustne end mine, så vi valgte et stor dykkerselskab (alle havde alligevel de samme priser), hvor vi kunne få et chek in dive inde vi blev lukket ud i havet. Så efter en lyn hurtigt teori opfriskning (godt jeg også havde læst lidt i min bog) kom vi en tur i poolen og så direkte til havs.

Øret drillede en del men ned kom vi! Vi tog 3 dyk på 3 dage for at nå at glæde os over indtrykkende og lade øret komme sig. Vi så så enormt mange skildpadder, at vi måtte opgive at tælle, tror det var 9 bare på vores første dyk! det næste dyk kæmpede vi meget med strømmen, men ved det sidste dyk fik vi styr på teknikken og så både rokke, haj, morene og en masse andet fantastisk - tak til afro-indoneseren Stefan (eller hvad han nu hed) for det klart bedste dyk :)

Mit undervandskamera var dødt og kom ikke med på turen, men Rune fandt et nyt på bunden af havet dagen efter (!) og tog billeder af en masse af de fisk vi så på dybt vand - og fik opdateret vores logbog. Så nederst på siden er det muligt at læse navnene på alle de dyr vi mødte - tror jeg!


Blue Marine Dive -Gili Air
Big G
Back in the suite
Stefan?

Dejligt at dykke - knap så dejligt at vandre i lavvande gennem knuste korraller med dykker udstyr på rykken,,

Blue spotted ray
Seal faced pufferfish
En af mange arter trigger fish
Denne fætter var vi ved at svømme ind i da vi snorklede ved stranden  - nøj jeg blev bange men den er vist ikke farlig :)
Bat fish
Åhhh kunne bare blive ved at putte fiske billeder op, men vil jo heller ikke kede jer ihjel - i må se resten på min computer....

Lion fish
Seal faced pufferfish
Bannerfish
Flute fish
Green turtle
Hawksbill turtle
Clown fish
Godefrey’s sea cucumber
Blue sea star
Cornet fish
Remora
Nudibranch
Longnosed bannerfish
Batfish
Blue-dash Fusilier
Lobster
Tiger Cowrie
Ribbon Eel
Giant Morae eel
White-tipped reef shark
Five-line snapper
Bat fish
Anemone shrimp
Cuttlefish
Pineapple sea cucumber
Banded Blenny
Masked porcupinefish
Bluestreak cleaner wrasse
Clark’s Anemonefish
Moorish Idol
Coral banded cleaner shrimp
Black diadema sea urchin
Bluespine unicornfish
Bluegreeen Chroons
Scalefin Anthias
Solander’s Toby
Bicolor parratfish
Peacock mantis shrimp
Neon Damsel
Longfinned Batfish
Hermit crab
Wart slug
Sergeant major
Half-and-half chromis
Checkered snapper
Goatfish
Racoon butterflyfish
Ragged scorpionfish
Redtooth triggerfish
Blackpatch triggerfish
Picasso Triggerfish
Orangelined triggerfish
Titan Triggerfish
Bluespotted fantail stingray
Boxfish (unidentified, also looks like white-spotted pufferfish or common porcupinefish)
Long yellow unidentified fish (not trumpet or cornet fish)
Orangeband surgeonfish
Whitebar surgeonfish
Brown surgeonfish
Chocolate dip Damselfish
Needlefish
Vagabond butterflyfish
Oriental sweetlips
Hawaiian Dascillus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar