onsdag den 19. august 2015

Reynisfjara Beach, Urridafoss,heiking ved Hveragerði varme kilde og Raufarhólshellir Lava Cave... Trio og Clio

Hva' sulan - en bule i vores nummerplade.... hvor kom den dog fra?
Efter 3 dage uden bad var vi ret desperate for at finde et sted at komme i bad da vi skulle sove i Vik, men alle andre turister villeåbenbart også sove i Vik.. Så efter at have kørt frem og tilbage mellem alle hoteller og hostels, endte vi ved vandrehjemmet og betalte 100kr for at få et bad og morgenmad, men sov i vores telt. Vi var vist lidt ivrige, da vi skulle ind og bade, for en bule kom der. Heldigvis ved Sheena hvordan man charmere en mekaniker, og vi kom ikke til at betale en rød reje for den lille oplevelse ;)

Det næste billede er malplaseret - det høre til for 2 Island-dage side. kunne ikke finde det da jeg skrev indlægget, men her er det - Et billede af SANDSTORMEN!

Nå men grunde til vi sov i Vik var fordi vi skulle op og se puffins/Søpapegøjer/lunder ved den nærliggende strand Reynisfjara Beach. Man skulle kunne se fuglene på klipperne fra 8-10. Vi kom kl 9 hvilket desværre var lidt for sent. De fleste var fløget til havs for at fange fisk. Endnu en gang blev jeg udfordret på mine fotografiske evner med manuel fokus på mit gamle zoom objektiv...

På trods af de få lunder var vi allievel heldige og så mallemukker med unger i reden:

Vi forsatte roadtrippet og valgte at spise frokost ved et relativt ukendt vandfald/flod, men ikke mindre imponerende af den grund:  Urridafoss

Derefter gik turen til Hveragerdi, hvor vi gik en stormfuld tur over højderykken for at se en masse termisk aktivitet i for af giftige muddermasser og søer, samt varme kilder man kunne soppe/dyppe sig i. Hvis vi havde vidst vi ville slå vejen forbi dette fine sted, så havde vi nok bestilt en tur på hesteryg for at slå 2 fluer med et smæk, men det kunne desværre ikke arrangeres på stedet, og vi var ved at løbe tør for tid. Så vi tog en sund trave tur i stedet - og det var også flot. Dog var vi ved at miste Sheena undervejs som gik utrolig hurtigt ned mod bilen fordi hun frøs. Michells og jeg valgte at skyde genvej over klipperne for at indhente hende, hvilket resulterede i at SHEENA BLEV VÆK! Det viste sig at hun var krøbet i ly for blæsten bag en klippe og ventede på vi kom forbi - men vi var jo gået uden om. Heldigvis, gik der ikke længe før vi fandt hinanden :)

Bemærk farveforskellen hvor mit ben har været under vandet - JA det var VARMT!
Turen gik videre, og elt glip af heste gik vi ikke :)

Vi havde tidligere på dagen droppet at besøge en lille hule man skulle kravle op til med reb, fordi det blæste for meget og vi stadig var morgen trætte.
Men på turist informationen fik vi nys om Raufarholshellir. Vi troede kun man kunne komme på en 7 timers guidet tur med hjelm og kæmpe lygter nede i hulen, men manden fortalte at vi godt kunne udforske den første lille kilomet,...

Så det prøvede vi!
Først overvejede vi at droppe det, der var store nedfaldne sten, kæmpe snemasser, og en iset sti/ruchebane ned til indgangen af hulen.
Men det her var jo Michelles størse ønske for turen - en lava grotte. så på med regnbukser og pandelamper og ned på nummi... .

Sheena blev ude så hun kunne skaffe hjælp om nødvendigt..
-hvilket nok var meget godt efter som jeg valgte at tabe en gigantisk omvendt-istab i hovedt på mig selv "se en nissehue - AV": Sara får istap i hovedet og andre gode billeder.
Synet var intet mindre end fantastisk og heldigvis kunne Sheena kigge med oppefra - selvom jeg ikke ved hvor sikkert det var at kigge ned gennem det ned-styrtede loft (der lå flere små klippe klumper hist og pist oven på sneen).... NYD SYNET!

Dagen sluttede med et billede af Trio og Clio - de muntre følgesvende, inden vi kørte til Reykavik for at overnatte på hostel...