tirsdag den 1. september 2015

Reykjavik og Reynjanes halvøen med Álfagjáøen broen, den blå lagoune og lidt andet - Den sidste dag på Island!

Vores sidste hele nat på Island blev tilbragt på et hostel i Reykavik - nøj hvor var det dejligt med et bad og en seng. Så vi var fulde af energi og klar til nye eventyr på vores sidste dag.
Vi startede med en grå travtur i Reykjaviks gader, og kan lidt fortryde at vi ikke tog ind og se penismuseet, der har en penis fra alle Islands skabninger udstoppet... Men det kostede kolde kontanter, og den slags ejede vi ikke.
I stede forsøgte vi at nyde gråvejret og den lille gågade. Men efter at have set den store kendte Hallgrímskirkja, som ikke imponerede mig synderlig efter al den smukke natur, og fået en brunch og kigget på ting til overpriser, gik vi ned omkring havnen og tilbage til vores bil.



Vi besluttede os for at køre Reykjanes-halvøen rundt, og første stop var en død fin-val der var strandet! Den viste sig midlertidigt at være blevet pateret og gravet end, så det næremeste vi kom noget dødt var Michelle der gik kold i den stride blæst:
Næste stop var tænkt som en kort gå tur ud til nogle enorme klipper med fugle yngel.
OG man skulle tro at vi havde taget ved lære af tidligere erfaringer med gråt gjaldt landskab - AK NEJ!
Endnu en gang bedrog vi os ud på en times vandring med gråt i gråt!
Det var nogle imponerende klipper og bølger, og vi fik da både set forelskede måger og en flok lomviger. Men havde vi vidst mange og lange strabadser der skulle til for denne udsigt havde vi nok valgt en anden attraktion. Men helt spildt var det nu ikke....

Næste stop var kort men alligevel imponerende: Ligesom ved vores aller første destination på Island, kunne man her se verden gå i stykker - altså den europæiske og amerikanske kontinentplade gå fra hinanden. der var tilmed bygget en bro  Álfagjá mellem kontinenterne:
Dagens sidste stop var belønningen for alle vore strabadser: En tur i den blå lagune!
Ahhhhhh
Jeg havde ikke mit kamera med ind, og hvem ved om Sheena og Michelle tør vise offentligheden hvordan vi så ud med mudder masker eller om det skal forblive en evig hemmelighed.
Da vi var færdige og skulle ud til bilen begyndte det at styrt regne. Så det blev ikke til mange billeder andet end et bil-vindues billede eller to- Men oplevelsen var GO!

Da vi skulle flyve næste morgen tidlig kunne det hverken betale sig at leje et værelse eller slå teltet op +  det regnede. Så den sidste nat blev også tilbragt i bilen. Heldigvis kun i et par timer, for det var tvillingerne på forsæderne og mig på bagsædet. og selvom vi er små er det nu alligevel ikke comfort man får på den måde.... Men vi fik det meste ud af både bilen og tiden på Island og det var det hele værd!


Skal jeg til Island igen?

JA! - Ingen tvivl!

Jeg mangler at se nogle af de mest fantastiske vulkan landskaber  nordpå, og vores hval-safari blev aflyst pga. storm. Jeg fik heller ikke redet på en islandsk-hest og der er mange af tingene jeg meget gerne vil opleve igen.

Så kære Island - vi ses før eller siden! Om det bliver et cruise med båd der op eller et stop-over på vej til de amerikanske kontinenter det kan jeg endnu ikke sige...

Tak for turen mine kære twisted sisters ;) Trio og Clio var nu en go kombination!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar